Elektronická schránka

03.08.2017

Škola je orgánom a výkonom verejnej moci aj elektronicky, čiže rozhodnutie vydané elektronicky, podpísané zaručeným kvalifikovaným certifikátom a doručené do elektronickej schránky majú úplne rovnakú právnu záväznosť ako listinné. Zákon č. 273/2015 Z. z. o e-Governmente pomenúva povinnosti školy, ich rozsah, termíny a spôsob ako celý proces funguje.

Od 1. júla 2017 slovenským firmám nechodia od úradov obálky. Štátne inštitúcie, ale aj samosprávy, súdy, notári či exekútori majú od tohto termínu povinnosť komunikovať s podnikateľmi elektronicky. Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) aktivovala na doručovanie všetky schránky právnických osôb zapísaných v obchodnom registri a so sídlom na Slovensku.

"Používatelia si môžu nastaviť oznámenia na nimi vybranú e-mailovú adresu či mobilné číslo. Ak im bude doručená nejaká zásielka, dostanú mail či SMS-ku," vysvetľuje generálny riaditeľ NASES Norbert Molnár. E-schránku tak netreba kontrolovať denne ako klasické poštové schránky, používateľovi stačí na nastavenie oznámení jeden prístup. Následne do e-schránky vstúpi až vtedy, keď mu od úradov príde zásielka.

Do firemných elektronických schránok majú umožnený prístup všetci ich štatutári. Tí v schránke nemusia pracovať sami. Jej správou môžu poveriť elektronicky alebo listinne niekoho, komu dôverujú.

"Dostať sa do schránky a prečítať si tak dôležité správy od úradov môžu iba tí štatutári alebo nimi poverené osoby, ktoré majú občiansky preukaz s čipom a bezpečnostným osobným kódom," upozorňuje N. Molnár. Tieto prvky zabezpečujú, že k citlivým údajom sa nedostane nikto nepovolaný. Ak ešte svoj čipový občiansky s bezpečnostným kódom nemáte, môžete si ich vybaviť na ktoromkoľvek zo 76 oddelení dokladov.

AKO SI NASTAVIŤ NOTIFIKÁCIE?

  • Pomocou občianskeho preukazu s čipom sa na portáli slovensko.sk prihlásite do svojej elektronickej schránky

  • V prostredí novej schránky vľavo dole nájdete tlačidlo "Nastavenia"
  • V ľavej lište kliknete na tretiu položku: "Nastavenia oznámení"
  • V hlavnom poli vyberiete priečinok "Prijaté"
  • Notifikácie si môžete nechať zasielať na už zadané kontaktné údaje, prípadne ich zmeniť či pridať ďalší e-mail
  • Prehľadný návod aj s obrázkami, ako postupovať v prostredí novej schránky, nájdete tu: https://www.slovensko.sk/_img/CMS4/Navody/Nove_ES/navod_nastavenie_oznameni.pdf
  • Ak uprednostňujete prácu v starom dizajne schránok, videonávod nájdete tu: https://www.youtube.com/watch?v=P7I0jx41GXA https://www.youtube.com/watch?v=t7Y4aThYIWM

DÔLEŽITÉ INFORMÁCIE V SKRATKE

  • Od 1. júla 2017 sú firmám so sídlom v SR zapísaným v obchodnom registri zasielané úradné rozhodnutia či oznámenia výhradne prostredníctvom elektronických schránok.
  • Do elektronickej schránky je možné prihlásiť sa cez portál slovensko.sk.
  • Na prístup do schránky je potrebný občiansky preukaz s čipom s aktivovaným bezpečnostným osobným kódom (BOK), počítač, prístup na internet, čítačka a príslušný softvér.
  • O vydanie občianskeho preukazu s čipom či aktiváciu bezpečnostného osobného kódu môžete požiadať na ktoromkoľvek zo 76 oddelení dokladov na celom Slovensku.
  • Potrebné aplikácie aj návody nájdete na portáli slovensko.sk, v pracovných dňoch vám ochotne pomôžu pracovníci ústredného kontaktného centra na +421 (0)2 35 803 083.